W dniach 6 –7 kwietnia 2017 roku uczniowie przystąpią do ogólnopolskiego Sprawdzianu Kompetencji Trzecioklasisty OMNIBUS. Zapisy startują już od 1 lutego br. na stronie mac.pl/omnibus
Sprawdzian z języka polskiego i matematyki bada umiejętności określone w podstawie programowej. Zarówno w części polonistycznej, jak i matematycznej uczniowie mają 90 minut na rozwiązanie zadań. W ubiegłorocznej edycji lepsze wyniki osiągnęli uczniowie z miast średniej wielkości.
Język polski
Sprawdzian podstawowy z języka polskiego będzie się składał z 14 zadań, które sprawdzą umiejętność czytania, pisania, a także gramatykę i ortografię. W ubiegłym roku najlepszy wynik z języka polskiego osiągnęli uczniowie z województwa podkarpackiego, uzyskując wynik na poziomie 67,8%. Najwyższe średnie wyniki uzyskali uczniowie średnich miast (50–100 tys. mieszkańców), a najniższe uczniowie mieszkający na wsiach. Znacznie lepiej trzecioklasiści poradzili sobie z czytaniem i analizą tekstu, niż z ortografią. Średnie wyniki uzyskane w pisaniu (70,1%) pozwalają przypuszczać, że większość uczniów klas III, którzy przystąpili do sprawdzianu w 2016 roku miało opanowane umiejętności z tego obszaru.
Autorzy sprawdzianu OMNIBUS tworzyli go z myślą o różnorodnym poziomie wiedzy najmłodszych uczniów. Dzięki temu, niezależnie od sprawdzianu podstawowego, wskazani przez nauczyciela uczniowie oraz wszyscy chętni mogą pisać sprawdzian dodatkowy. Jest on opracowany z myślą o dzieciach zdolnych, które już opanowały kompetencje polonistyczne na poziomie podstawowym. W ubiegłym roku w części polonistycznej pisało go 3,5% wszystkich uczniów. Najchętniej przystępowali do niego trzecioklasiści z województw lubelskiego, mazowieckiego i małopolskiego.
Matematyka
Sprawdzian podstawowy z matematyki, przeprowadzany w drugim dniu sprawdzianu OMNIBUS, będzie się składał z 15 zadań, które badają sprawność rachunkową, umiejętności geometryczne i prowadzenia rozumowań matematycznych oraz rozwiązywania zadań tekstowych.
W ubiegłym roku najwyższe wyniki uzyskali uczniowie z województwa podkarpackiego (70,6%) i małopolskiego (70,6%), a najniższy z województwa zachodniopomorskiego (62,6%). Podobnie, jak w sprawdzianie z języka polskiego, również w sprawdzianie z matematyki najwyższe średnie wyniki uzyskali uczniowie ze średnich miast (50–100 tys. mieszkańców), a najniższe – mieszkańcy obszarów wiejskich.
Podobnie, jak podczas sprawdzianu z języka polskiego, niezależnie od sprawdzianu podstawowego z matematyki, wskazani przez nauczyciela uczniowie mogą pisać sprawdzian dodatkowy zawierający zadania o podwyższonym poziomie trudności. Przeznaczony on jest dla uczniów uzdolnionych matematycznie, którym rozwiązywanie trudniejszych zadań sprawia przyjemność i przynosi satysfakcję. Sprawdzian dodatkowy z części matematycznej pisało w ubiegłym roku 4,5% wszystkich uczniów.
Cenne informacje dla nauczyciela, dziecka i opiekunów
„Efektem sprawdzianów OMNIBUS są nie tylko wyniki poszczególnych uczniów na tle klasy, ale również wyniki klasy na tle innych klas danej szkoły oraz wyniki klasy/klas danej szkoły na tle wszystkich klas wszystkich szkół uczestniczących w badaniu, wyniki danej szkoły na tle wszystkich szkół w powiecie, województwie i w całym kraju. Dane zostaną opublikowane przez Wydawnictwo MAC Edukacja w maju – w postaci kompleksowego raportu, analogicznie do I. edycji, realizowanej w zeszłym roku. Dostarcza on cennych informacji na temat szczegółowych wyników z polonistycznej i matematycznej części sprawdzianu. Wiedza ta jest szczególnie ważna i przydatna nauczycielom klas IV, którzy od września będą pracować z tegorocznymi trzecioklasistami.
– Omnibus umożliwia postawienie obiektywnej diagnozy kompetencji dziecka kończącego pierwszy etap edukacji. Taka diagnoza jest niezbędna do tego, aby sformułować rekomendacje zarówno dla dziecka, jak i jego rodziców i co najważniejsze – dla nauczycieli – mówi dr Aleksandra Piotrowska, psycholog, specjalista w zakresie psychologii szkolnej (rozwojowej i wychowawczej), ambasador marki MAC.
– Wyniki sprawdzianu powinny być analizowane pod kątem diagnozy kompetencji dziecka i stanowić podstawę do indywidualizacji pracy z małym uczniem. Dziecko powinno być przede wszystkim wspierane w pokonywaniu trudności i rozwijaniu uzdolnień. Rodzice zaś powinni być partnerami nauczyciela podczas pracy z uczniem – podkreśla dr Monika Czajkowska, jedna z autorek OMNIBUSA.
Organizatorem sprawdzianu OMNIBUS jest MAC Edukacja, wydawnictwo od ponad 27 lat wspierające uczniów, nauczycieli i rodziców, jeden z największych wydawców podręczników i ćwiczeń; partner Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ośrodka Rozwoju Edukacji w projekcie „e-podręczniki do kształcenia ogólnego”.
Sprawdziany w wersji drukowanej są wysyłane do szkół za opłatą, bezpłatne są sprawdziany w wersji elektronicznej (PDF), które należy wydrukować we własnym zakresie.
Informacje szczegółowe i zapisy na stronie: http://www.mac.pl/omnibus